Τα τελευταία χρόνια, παρατηρείται μια αυξανόμενη τάση μεταξύ των μαθητών να επιλέγουν τον τομέα της υγείας ως κατεύθυνση σπουδών και μελλοντικής επαγγελματικής πορείας. Παρά την αυξημένη ζήτηση και την επιθυμία των νέων να εισαχθούν σε σχολές που σχετίζονται με την ιατρική, τη νοσηλευτική και άλλες επιστήμες υγείας, είναι αξιοσημείωτο ότι πολλοί από αυτούς δεν διαθέτουν τις απαραίτητες δεξιότητες και δυνατότητες για να ανταποκριθούν στις απαιτήσεις του τομέα. Το φαινόμενο αυτό έχει προκαλέσει ανησυχία τόσο στην εκπαιδευτική κοινότητα όσο και στην κοινωνία γενικότερα.
Κοινωνικοί και Οικογενειακοί Παράγοντες
Η επιλογή του τομέα της υγείας από πολλούς μαθητές μπορεί να αποδοθεί σε διάφορους παράγοντες. Ένας από τους κύριους λόγους είναι η κοινωνική αναγνώριση και η επαγγελματική ασφάλεια που προσφέρουν τα επαγγέλματα στον χώρο της υγείας. Η ιατρική και οι συναφείς επαγγελματικές κατευθύνσεις έχουν παραδοσιακά υψηλό κύρος και θεωρούνται ότι προσφέρουν σταθερότητα και υψηλά εισοδήματα, οδηγώντας πολλούς να επιλέξουν αυτήν την πορεία, ακόμη και αν δεν έχουν τις απαραίτητες ικανότητες ή το πραγματικό ενδιαφέρον. Παράλληλα, πολλοί μαθητές δέχονται πίεση από το οικογενειακό ή το κοινωνικό τους περιβάλλον να ακολουθήσουν μια συγκεκριμένη καριέρα, όπως αυτή του γιατρού ή του νοσηλευτή, ανεξάρτητα από τις δικές τους κλίσεις και ενδιαφέροντα. Αυτό μπορεί να οδηγήσει σε λανθασμένες επιλογές καριέρας που δεν ταιριάζουν με τις δυνατότητές τους.
Έλλειψη Επαρκούς Πληροφόρησης και Καθοδήγησης
Ένας άλλος παράγοντας είναι η έλλειψη επαρκούς επαγγελματικού προσανατολισμού. Σε αρκετές περιπτώσεις, οι μαθητές δεν έχουν την απαραίτητη πληροφόρηση ή καθοδήγηση για τις πραγματικές απαιτήσεις και προκλήσεις του τομέα της υγείας, με αποτέλεσμα να κάνουν επιλογές βασισμένες σε εσφαλμένες αντιλήψεις ή σε επιφανειακές γνώσεις. Τέλος, η επιθυμία για κοινωνική προσφορά και η αίσθηση του καθήκοντος μπορεί επίσης να ωθήσει τους μαθητές να επιλέξουν τον τομέα της υγείας. Παρόλο που αυτός ο λόγος είναι αξιέπαινος, μπορεί να μην είναι αρκετός εάν δεν συνδυάζεται με τις απαιτούμενες δεξιότητες και ακαδημαϊκές επιδόσεις.
Επανεξέταση και προσαρμογή επιλογών
Για την αντιμετώπιση αυτού του προβλήματος, είναι απαραίτητη η ενίσχυση του επαγγελματικού προσανατολισμού στα σχολεία. Ο επαγγελματικός προσανατολισμός πρέπει να παρέχει έγκαιρη και σωστή ενημέρωση στους μαθητές σχετικά με τις απαιτήσεις των διαφόρων επαγγελματικών τομέων, ενώ προγράμματα καθοδήγησης και συμβουλευτικής θα μπορούσαν να βοηθήσουν τους μαθητές να αναγνωρίσουν τις πραγματικές τους κλίσεις και δυνατότητες. Επιπλέον, η εκπαίδευση των γονέων είναι εξίσου σημαντική. Οι γονείς πρέπει να ενημερώνονται και να εκπαιδεύονται σχετικά με τη σημασία της σωστής επιλογής καριέρας, ώστε να ενθαρρύνουν τα παιδιά τους στην αναζήτηση των πραγματικών τους ενδιαφερόντων, αντί να επιβάλλουν συγκεκριμένες επαγγελματικές κατευθύνσεις. Η δημιουργία προγραμμάτων πρακτικής άσκησης και εθελοντισμού στον τομέα της υγείας μπορεί επίσης να βοηθήσει τους μαθητές να γνωρίσουν από κοντά το επάγγελμα και να αξιολογήσουν αν πραγματικά ανταποκρίνεται στις προσδοκίες και τις δυνατότητές τους. Τέλος, είναι σημαντική η ανάπτυξη και η προβολή εναλλακτικών επαγγελματικών κατευθύνσεων πέραν του τομέα της υγείας, ώστε να δοθούν στους μαθητές περισσότερες επιλογές και να μειωθεί η πίεση για είσοδο σε έναν τομέα που δεν τους ταιριάζει.
Η επιλογή καριέρας είναι μια κρίσιμη απόφαση που μπορεί να επηρεάσει σημαντικά τη ζωή ενός ατόμου. Για να αντιμετωπιστεί το φαινόμενο των μαθητών που επιλέγουν τον τομέα της υγείας χωρίς να διαθέτουν τις απαραίτητες δυνατότητες, είναι απαραίτητο να υπάρξει συνδυασμένη προσπάθεια από τους εκπαιδευτικούς, τους γονείς και την ευρύτερη κοινωνία, προκειμένου να βοηθηθούν οι νέοι να κάνουν τις σωστές επιλογές για το μέλλον τους.
Καθηγητής φυσικής, απόφοιτος Αριστοτελείου Πανεπιστημίου με μεταπτυχιακό στη Διδακτική των Φυσικών Επιστημών και ιδιοκτήτης φροντιστηρίων μέσης εκπαίδευσης.