Πανελλήνιες 2025: Τα «κρυμμένα» επαγγέλματα στους τίτλους σπουδών

Καθένα από τα συνολικά 453 τμήματα που θα υπάρχουν προς συμπλήρωση στο μηχανογραφικό κρύβουν ιδιαιτερότητες και επαγγελματικές δυνατότητες που από τους τίτλους τους δεν είναι εμφανείς.

Οι φετινοί υποψήφιοι των πανελλαδικών εξετάσεων (2025) ακόμη και όσοι είναι ήδη κατασταλαγμένοι για το πεδίο που θέλουν να ακολουθήσουν, καλό θα ήταν να μην επαναπαυθούν και να αναζητήσουν εξονυχιστικά τα επαγγελματικά δικαιώματα που προσφέρουν οι σχολές του ενδιαφέροντός τους.

Κι αυτό γιατί καθένα από τα συνολικά 453 τμήματα που θα υπάρχουν προς συμπλήρωση στο μηχανογραφικό κρύβουν ιδιαιτερότητες και επαγγελματικές δυνατότητες που από τους τίτλους τους δεν είναι εμφανείς.

Όπως επισημαίνουν οι σύμβουλοι της Orientum και καταγράφει η Σοφία Χρήστου στην Καθημερινή, υπάρχουν τμήματα που βάσει του τίτλου τους δεν πάει τα μυαλό μας στα επαγγελματικά δικαιώματα που προσφέρουν, καθώς αυτός δεν παραπέμπει απευθείας και στην άδεια ασκήσεως του επαγγέλματος που προσφέρουν.

Επίσης υπάρχουν τμήματα σχολών με ίδιο ή και παρόμοιο τίτλο, αλλά διαφορετικά επαγγελματικά δικαιώματα, αλλά και τμήματα με διπλά επαγγελματικά δικαιώματα ή ακόμη και τμήματα με διαφορετικά επαγγελματικά δικαιώματα ανάλογα με την κατεύθυνση που θα επιλέξουν οι υποψήφιοι.

«Τα παραδείγματα που παρουσιάζουμε είναι ενδεικτικά. Ωστόσο δύο είναι οι βασικές παράμετροι για τη σωστή συμπλήρωση του μηχανογραφικού. Το πρώτο είναι οι υποψήφιοι να λάβουν έγκυρη και ολοκληρωμένη πληροφόρηση για τις σχολές και το δεύτερο να συνδυάσουν αυτές τις πληροφορίες με τα επαγγελματικά ενδιαφέροντα, τις κλίσεις τους, τα δικά τους θέλω», τονίζει ο κ. Σπύρος Μιχαλούλης, σύμβουλος σταδιοδρομίας και συνιδρυτής της Orientum.

Σχολές με παρόμοιο τίτλο, αλλά διαφορετικά δικαιώματα

Ξεκινώντας από τις ανθρωπιστικές επιστήμες, ένα παράδειγμα για τις σχολές με παρόμοιο τίτλο, αλλά διαφορετικά επαγγελματικά δικαιώματα είναι τα Παιδαγωγικά.

Ειδικότερα από τα τμήματα Παιδαγωγικών Δημοτικής Εκπαίδευσης μπορεί κάποιος να γίνει δάσκαλος. Ωστόσο οι απόφοιτοι στο Παιδαγωγικό Τμήμα Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης ΕΚΠΑ θα αποκτήσουν τα επαγγελματικά δικαιώματα του φιλολόγου.

Επίσης ενώ από όλα τα τμήματα Ιστορίας και Αρχαιολογίας οι απόφοιτοι αποκτούν δικαιώματα φιλολόγου, εντάσσονται δηλαδή στο ΠΕ02, οι απόφοιτοι του τμήματος Ιστορίας – Αρχαιολογίας του Πανεπιστημίου Πατρών δεν αποκτούν προς το παρόν τα επαγγελματικά δικαιώματα του φιλολόγου. Το ίδιο ισχύει και για το τμήμα Ιστορίας και Φιλοσοφίας της Επιστήμης του ΕΚΠΑ, από το οποίο δεν μπορεί κανείς να γίνει φιλόλογος.

Ένα ακόμη παράδειγμα είναι το τμήμα Εκπαιδευτικής και Κοινωνικής Πολιτικής του Πανεπιστημίου Μακεδονίας στη Θεσσαλονίκη το οποίο εντάσσει τους αποφοίτους του στην κατηγορία (ΠΕ71) των Δασκάλων Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης, αν εκείνοι επιλέξουν την κατεύθυνση «Εκπαίδευση ατόμων με ειδικές ανάγκες». Ωστόσο το τμήμα Κοινωνικής και Εκπαιδευτικής Πολιτικής του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου στην Κόρινθο, το οποίο έχει παρόμοιο τίτλο με αυτό του Πανεπιστημίου Μακεδονίας, στην πραγματικότητα δεν προσφέρει τα αντίστοιχα επαγγελματικά δικαιώματα.

Αλλάζοντας επιστημονικό πεδίο, στο τμήμα Βιοϊατρικών Επιστημών του Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής οι απόφοιτοι ανάλογα με την κατεύθυνση που θα επιλέξουν, θα αποκτήσουν τα επαγγελματικά δικαιώματα πτυχιούχου είτε Αισθητικής και Κοσμητολογίας, είτε Ακτινολογίας Ακτινοθεραπείας, είτε Ιατρικών Εργαστηρίων, είτε Οδοντικής Τεχνολογίας, είτε Οπτικής και Οπτομετρίας. Αντίθετα από το τμήμα Βιοϊατρικών επιστημών του ΔΙΠΑΕ στη Θεσσαλονίκη οι απόφοιτοι έχουν μόνο την επιλογή του πτυχιούχου Ιατρικών Εργαστηρίων.

Παρόμοια περίπτωση είναι και αυτή του τμήματος Βιοχημείας και Βιοτεχνολογίας του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας στη Λάρισα, όπου οι απόφοιτοι αποκτούν τα επαγγελματικά δικαιώματα του βιολόγου, ενώ από το τμήμα Βιοτεχνολογίας Γεωπονικού Πανεπιστημίου Αθηνών αποκτούν τα επαγγελματικά δικαιώματα του γεωπόνου.

Σχολές με διπλά επαγγελματικά δικαιώματα

Μία άλλη περίπτωση είναι τα διπλά επαγγελματικά δικαιώματα που παρέχουν πολλά τμήματα Πληροφορικής. Ειδικότερα οι απόφοιτοι των τμημάτων Πληροφορικής ΟΠΑ και Πληροφορικής του Παν. Πειραιά και των δύο τμημάτων του Πανεπιστημίου Μακεδονίας στη Θεσσαλονίκη, δηλαδή το τμήμα Εφαρμοσμένης Πληροφορικής-Επιστήμης Υπολογιστών και το τμήμα Τεχνολογία Υπολογιστών και Εφαρμοσμένης Πληροφορικής – Πληροφοριακά Συστήματα, εκτός από την ένταξή τους στο ΠΕ 86 Πληροφορικής, εγγράφονται και στο Οικονομικό Επιμελητήριο Ελλάδας ως οικονομολόγοι/λογιστές.

Αντίστοιχα οι απόφοιτοι του τμήματος Αγροτικής Οικονομίας και Ανάπτυξης Γεωπονικού Πανεπιστημίου Αθηνών αποκτούν επαγγελματικά δικαιώματα γεωπόνου, ωστόσο, ανάλογα τον αριθμό των οικονομικών μαθημάτων, μπορούν να εγγραφούν και στο Οικονομικό Επιμελητήριο Ελλάδος ως οικονομολόγοι/λογιστές.

Διαφορετικά δικαιώματα ανάλογα την κατεύθυνση

Υπάρχουν και οι περιπτώσεις όμως που η επαγγελματική ιδιότητα των φοιτητών δεν καθορίζεται από τη στιγμή που εισάγονται στο τμήμα, αλλά αφού επιλέξουν κατεύθυνση.

Παραδείγματος χάριν από το τμήμα Ιστορίας, Αρχαιολογίας και Κοινωνικής Ανθρωπολογίας του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας στον Βόλο οι απόφοιτοι για να αποκτήσουν την ιδιότητα του φιλολόγου πρέπει να έχουν επιλέξει κατεύθυνση Ιστορίας ή Αρχαιολογίας. Από την άλλη οι φοιτητές που επιλέγουν την κατεύθυνση Κοινωνικής Ανθρωπολογίας γίνονται κοινωνιολόγοι, καθώς εντάσσονται στον κλάδο των Κοινωνικών Επιστημών.

Το ίδιο ισχύει και για τους απόφοιτους του τμήματος Επιστημών της Εκπαίδευσης και Κοινωνικής Εργασίας του Πανεπιστημίου Πατρών. Όσοι έχουν επιλέξει κατεύθυνση Εκπαιδευτικής Δημοτικής Εκπαίδευσης εργάζονται ως δάσκαλοι, ενώ με την κατεύθυνση Κοινωνικής Εργασίας εργάζονται ως κοινωνικοί λειτουργοί.

Επιπλέον από το Παιδαγωγικό Ειδικής Αγωγής του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας στον Βόλο οι φοιτητές έχουν ως επιλογή την κατεύθυνση του νηπιαγωγού ειδικής αγωγής είτε την κατεύθυνση του δασκάλου ειδικής αγωγής.

Από την άλλη το τμήμα Εφαρμοσμένων Μαθηματικών και Φυσικών Επιστημών του ΕΜΠ προσφέρει την κατεύθυνση είτε του μαθηματικού εφαρμογών είτε του φυσικού εφαρμογών απονέμοντας και τα αντίστοιχα επαγγελματικά δικαιώματα στους αποφοίτους του.

Ακόμη μία περίπτωση είναι αυτή του τμήματος Χημικών Μηχανικών και Μηχανικών Περιβάλλοντος του Πολυτεχνείου Κρήτης στα Χανιά, όπου εκεί οι φοιτητές ανάλογα με την κατεύθυνση που θα επιλέξουν, αποκτούν επαγγελματικά δικαιώματα είτε χημικού μηχανικού είτε μηχανικού περιβάλλοντος.

Τμήματα που δεν φανερώνει ο τίτλος σπουδών

Η έρευνα πριν από τη συμπλήρωση του μηχανογραφικού πρέπει να είναι ιδιαίτερα προσεκτική και ενδελεχής, ειδικά όταν αφορά τμήματα τα οποία παρέχουν τίτλους σπουδών που όμως από το όνομα του τμήματος δεν είναι ευκόλως εννοούμενοι.

Για παράδειγμα οι απόφοιτοι του τμήματος Πολιτισμικής Τεχνολογίας και Επικοινωνίας Πανεπιστημίου Αιγαίου στη Μυτιλήνη εντάσσονται στο πεδίο της Πληροφορικής (ΠΕ 86) και μπορούν να ασχοληθούν με την πληροφορική και τις νέες τεχνολογίες, καθώς και να διδάξουν το συγκεκριμένο αντικείμενο στην εκπαίδευση.

Επίσης οι απόφοιτοι του τμήματος Οργάνωσης και Διαχείρισης Αθλητισμού Πανεπιστημίου Πελοποννήσου στη Σπάρτη εγγράφονται στο Οικονομικό Επιμελητήριο Ελλάδος ως οικονομολόγοι/λογιστές, ενώ οι απόφοιτοι των τμημάτων Στατιστικής του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών, Στατιστικής και Ασφαλιστικής Επιστήμης του Πανεπιστημίου Πειραιά και Στατιστικής και Ασφαλιστικής Επιστήμης του Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας στα Γρεβενά, όπως και το τμήμα Στατιστικής και Αναλογιστικών-Χρηματοοικονομικών Μαθηματικών του Πανεπιστημίου Αιγαίου στη Σάμο εγγράφονται στο Οικονομικό Επιμελητήριο Ελλάδος ως οικονομολόγοι/λογιστές.

Από το τμήμα Μεσογειακών σπουδών του Πανεπιστήμιου Αιγαίου στη Ρόδο οι απόφοιτοι γίνονται αρχαιολόγοι, αφού επιλέξουν την κατεύθυνση αρχαιολογίας. Οι απόφοιτοι του τμήματος Μηχανικών Επιστήμης Υλικών του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων εγγράφονται στο Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδος και εντάσσονται στην ειδικότητα του χημικού μηχανικού επί των υλικών. Τέλος οι απόφοιτοι του τμήματος Τεχνολογιών Ψηφιακής Βιομηχανίας του ΕΚΠΑ στα Ψαχνά Ευβοίας εντάσσονται στο ΠΕ Πληροφορικής.

Πηγή [alfavita.gr]

 

Εκπαιδευτικά Νέα Ημαθίας

Τα πάντα για τη Πρωτοβάθμια και τη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση του Νομού Ημαθίας.

Αφήστε ένα Σχόλιο

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *