Μόνιμοι διορισμοί εκπαιδευτικών: Σχετικά με διατάξεις του Ν. 5128/2024

Σε ενημέρωση για τις διατάξεις του Ν. 5128/2024 (άρθρα 17,18, 47) για τους μόνιμους διορισμούς εκπαιδευτικών και μελών ΕΕΠ-ΕΒΠ προχώρησε ο αιρετός στο ΚΥΣΔΕ, Θοδωρής Κατσωνόπουλος.

Το ενημερωτικό σημείωμα του αιρετού

Σχετικά με διατάξεις του Ν. 5128/2024 (άρθρα 17, 18, 47)

Στον Νόμο 5128/2024, με πλήθος αντιεκπαιδευτικές – αντιαπαιδαγωγικές διατάξεις https://www.olme.gr/2024/07/25/25-07-2024-%ce%ad%ce%bd%ce%b1-%ce%b1%ce%ba%cf%8c%ce%bc%ce%b1-%ce%bd%ce%bf%ce%bc%ce%bf%cf%83%cf%87%ce%ad%ce%b4%ce%b9%ce%bf-%ce%bc%ce%b1%ce%ba%cf%81%ce%b9%ce%ac-%ce%b1%cf%80%cf%8c-%cf%84%ce%b9%cf%82/, είχαμε τη μερική ενσωμάτωση δικών μας προτάσεων – θέσεων του κλάδου (άρθρα 17,18, 47), άρα μπορούμε να κάνουμε λόγο για θετικές εξελίξεις ή και μικρές νίκες του εκπαιδευτικού κόσμου.

1) Στο άρθρο 17 του Ν. 5128/2024 (Διορισμός μόνιμων εκπαιδευτικών, μελών Ειδικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού και Ειδικού Βοηθητικού Προσωπικού – Τροποποίηση παρ. 5 άρθρου 62 ν. 4589/2019) αναφέρεται συγκεκριμένα:

«…Οι νεοδιοριζόμενοι εκπαιδευτικοί ή μέλη Ε.Ε.Π. και Ε.Β.Π. που ανήκουν στις ειδικές κατηγορίες μετάθεσης της παρ. 1 του άρθρου 13 του π.δ. 50/1996 (Α’ 45) ή του άρθρου 8 του π.δ. 56/2001 (Α’ 47), αντίστοιχα, καθώς και όσοι έχουν, οι ίδιοι ή οι σύζυγοί τους, ποσοστό αναπηρίας εβδομήντα πέντε τοις εκατό (75%) και άνω ανεξαρτήτως παθήσεως ή έχουν τέκνα με αναπηρία εξήντα επτά τοις εκατό (67%) και άνω, ανεξαρτήτως παθήσεως, δύνανται να αποσπώνται, με απόφαση του αρμόδιου οργάνου ύστερα από γνώμη των οικείων υπηρεσιακών συμβουλίων, κατόπιν προσκόμισης πιστοποιητικού Κέντρου Πιστοποίησης Αναπηρίας (ΚΕ.Π.Α.) που αποδεικνύει τα ανωτέρω. Για τους σκοπούς της παρούσας, ο χρόνος απόσπασης λογίζεται ως χρόνος υπηρέτησης του εκπαιδευτικού στην οργανική του θέση.»

Οι ευνοϊκές ρυθμίσεις του νομοθέτη επιβάλλεται να ισχύσουν για όλους τους νεοδιόριστους, όχι μόνο για αυτούς του 2023 (από δω και στο εξής) και τους νεοδιόριστους του 2024, δηλ να ισχύσει η αναδρομικότητα με σχετική ρύθμιση από το ΥΠΑΙΘΑ. Έχουμε αποστείλει σχετικό έγγραφο στο ΥΠΑΙΘΑ, αλλά και στην ΟΛΜΕ σχετικά με την αναδρομικότητα.

2) Στο άρθρο 18 (Μετάθεση εκπαιδευτικών με ποσοστό αναπηρίας άνω του ογδόντα τοις εκατό -Προσθήκη υποπαρ. 11 στην παρ. Β του άρθρου 16 του ν. 1566/1985) αναφέρεται ότι κατ’ εξαίρεση εκπαιδευτικοί που εμφανίζουν αναπηρία εφ’ όρου ζωής σε ποσοστό ογδόντα τοις εκατό (80%) δύνανται να μετατίθενται σε περιοχές μετάθεσης της επιλογής τους ανεξαρτήτως ύπαρξης οργανικών κενών που διατίθενται για τις μεταθέσεις των υπόλοιπων εκπαιδευτικών.

Αφού λάβαμε γνώση επί των διατάξεων του σχεδίου νόμου, τέθηκε στην πολιτική ηγεσία του ΥΠΑΙΘΑ η πρόταση να ισχύσουν οι ευνοϊκές ρυθμίσεις και για εκπαιδευτικούς με ποσοστό αναπηρίας άνω του 67% σύμφωνα και με τη θέση του κλάδου όπως αποτυπώνεται στις αποφάσεις του 21ου Συνεδρίου της ΟΛΜΕ «Κατ’ εξαίρεση μετάθεση χωρίς την υποχρεωτική παραμονή στην οργανική θέση διορισμού για ένα ή δύο έτη σε εκπαιδευτικούς με ποσοστό αναπηρίας 67% και πάνω».

3) Στο άρθρο 47 (Αναπλήρωση αιρετών μελών υπηρεσιακών συμβουλίων εκπαιδευτικών και μελών Ειδικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού και Ειδικού Βοηθητικού Προσωπικού Τροποποίηση παρ. 1 άρθρου 123 ν. 4763/2020)

Εφόσον δεν είναι δυνατή η συγκρότηση των υπηρεσιακών συμβουλίων του άρθρου 1 του π.δ. 1/2003 (Α’ 1) με τον ορισμό ως μελών τους, τακτικών και αναπληρωματικών, αιρετών εκπροσώπων των εκπαιδευτικών πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, καθώς και του Ειδικού Εκπαιδευτικού και Ειδικού Βοηθητικού Προσωπικού ειδικής αγωγής και εκπαίδευσης, λόγω μη ανάδειξής τους ή μη ανάδειξης επαρκούς αριθμού εκπροσώπων τους μετά την ολοκλήρωση της εκλογικής διαδικασίας ή μη αποδοχής του διορισμού τους ή παραίτησής τους, τα εν λόγω συμβούλια συγκροτούνται μετά από αντικατάσταση εκείνων από τα αιρετά μέλη, τακτικά ή αναπληρωματικά, που ελλείπουν από τους επόμενους, κατά φθίνουσα σειρά, επιλαχόντες και σε περίπτωση μη ύπαρξης επιλαχόντων…»

Έτσι διαμορφώθηκε τελικά το άρθρο 47 μετά τη νομοτεχνική βελτίωση που κατέθεσε ο Υπουργός στις 26 Ιουλίου και αφού είχαν προηγηθεί η κατάθεση τροπολογίας και οι εισηγήσεις των βουλευτών στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων και στην Ολομέλεια.

Αυτή η θετική εξέλιξη πιστώνεται πρώτα και κύρια στο συνδικαλιστικό κίνημα. Πρέπει να αναφερθεί ότι κατά την τελευταία συνάντηση της ΟΛΜΕ με την πολιτική ηγεσία (16 Ιουλίου 2024) είχε τεθεί το θέμα της αναπλήρωσης των αιρετών που παραιτούνται από τον επόμενο στη σειρά στο ψηφοδέλτιο με βάση και το κατατεθέν άρθρο του σχεδίου Νόμου που ουσιαστικά δεν άλλαζε τίποτα. Η ΟΛΜΕ κατέθεσε έτοιμη τροπολογία και υπήρξε η δέσμευση από την πολιτική ηγεσία ότι το ισχύον αντιδημοκρατικό καθεστώς θα αλλάξει και επομένως το αιρετό μέλος που παραιτείται θα αντικαθίσταται από τον πρώτο επιλαχόντα με βάση το εκλογικό αποτέλεσμα (Δελτίο Τύπου ΟΛΜΕ 18/07/2024).

Κατά τη συνάντηση της 16ης Ιουλίου, μαζί με την τροπολογία κατατέθηκαν στην πολιτική ηγεσία και οι 2 συλλογικές συμβάσεις εργασίας. Τέθηκε από την ΟΛΜΕ και η αναγκαιότητα να συμμετέχουν οι αιρετοί στα τοπικά Συμβούλια Επιλογής χωρίς όμως να λάβει κάποια απάντηση επ’ αυτού.

Σχετικές αποφάσεις του 21ου Συνεδρίου της ΟΛΜΕ:

Κατάργηση του άρθρου 22 του ν.4728/2020 της Κεραμέως και διεξαγωγή των εκλογών την πρώτη Τετάρτη κάθε δεύτερου Νοέμβρη με άδεια, όπως ίσχυε όλα τα προηγούμενα χρόνια. Η επαναφορά των αιρετών του κλάδου στα υπηρεσιακά συμβούλια μετά τον δίχρονο αποκλεισμό τους είχε ως αποτέλεσμα την ραγδαία αύξηση των ποσοστών ικανοποίησης των αιτημάτων του κλάδου (αποσπάσεις, μεταθέσεις κλπ) αλλά και την εξασφάλιση της διαφάνειας και της λογοδοσία της διοίκησης σε κάθε απόφαση σε ΠΥΣΔΕ, ΑΠΥΣΔΕ και ΚΥΣΔΕ. Παρά τον αγώνα του κλάδου και την ομόφωνη εναντίωση στις ηλεκτρονικές εκλογές το υπουργείο εμμένει στην απόφασή του να μην επαναφέρει το προηγούμενο πλαίσιο διενέργειας των εκλογών. Το 21ο Συνέδριο της ΟΛΜΕ αποφασίζει, αναγνωρίζοντας την αναγκαιότητα ύπαρξης αιρετών του κλάδου και τα θετικά για τον κλάδο αποτελέσματα που έφερε η ύπαρξη πραγματικών αιρετών στα υπηρεσιακά συμβούλια, την εκ νέου συμμετοχή του κλάδου στις επικείμενες εκλογές αλλά και την ταυτόχρονη συνέχιση του αγώνα για την κατάργηση του ισχύοντος νομοθετικού πλαισίου που αφορά στη διενέργεια εκλογών για τα υπηρεσιακά συμβούλια.

Κατάργηση του άρθρου 123 του ν.4763/2020 περί αντικατάστασης αιρετών σε περίπτωση παραίτησης που παραβιάζει το εκλογικό αποτέλεσμα και τη σειρά εκλογής.

Το άρθρο 123 του Ν.4763/2020 της Κεραμέως (παρ 1) τροποποιήθηκε και αποκαθίσταται επιτέλους η δημοκρατική τάξη (ευκταία η κατάργησή του άρθρου). Πλέον, μετά την παραίτηση τακτικού μέλους θα γίνεται αντικατάσταση από το αναπληρωματικό μέλος και δεν θα έχουμε διορισμό Διευθυντή ή εκπαιδευτικού με 15ετή εκπαιδευτική υπηρεσία όπως προβλεπόταν.

Συναδέλφισσες, συνάδελφοι,

Ο κλάδος μας χρειάζεται πολιτικές που θα του δώσουν ελπίδα και προοπτική.

Η τροποποίηση του άρθρου 123 του Νόμου 4763/2020 της Κεραμέως αποκαθιστά τη δημοκρατική τάξη και δίνει λύση σε ένα πρόβλημα που ταλαιπώρησε μερίδα των αιρετών εκπροσώπων του κλάδου αυτή τη διετία, όμως δεν εμπόδισε σε καμία περίπτωση τους αιρετούς μας, τους αιρετούς των ΣΥΝΕΚ, να ανταποκριθούν στις αυξημένες ανάγκες και απαιτήσεις της θέσης και του ρόλου τους. Δεν τους εμπόδισε να είναι η φωνή, τα μάτια και τα αυτιά όλων των συναδέλφων/ισσων», επαναφέροντας τη δημοκρατία και τη διαφάνεια στη λειτουργία των Συμβουλίων.

Επίσης αποκαθίσταται μια χρόνια αδικία για τις ειδικές κατηγορίες (για ποσοστό αναπηρίας 80% και άνω, ενώ η δική μας η πρόταση ήταν για το 67%). Αρκεί; Όχι.

Επίκειται νομοθετική αλλαγή του υφιστάμενου πλαισίου σχετικά με τις αποσπάσεις- μεταθέσεις στα μουσικά και καλλιτεχνικά σχολεία μετά τις συνεχείς πιέσεις και παρεμβάσεις μας (πολλάκις έχω δημοσιοποιήσει ενημερωτικά για το θέμα αυτό). Αρκεί; Όχι.

Θετικό είναι ακόμα για την εκπαιδευτική κοινότητα ότι αυτά τα 2 χρόνια ικανοποιήθηκε μεγάλο ποσοστό αποσπάσεων, μεταθέσεων και μετατάξεων εκπαιδευτικών. Αρκεί; Όχι.

Θετικό επίσης είναι ότι από το 2019 άνοιξε ο δρόμος για μαζικούς μόνιμους διορισμούς. Πραγματοποιήθηκαν οι πρώτοι 4.500 στην ΕΑΕ. Φέτος θα γίνουν 10.000 μόνιμοι διορισμοί εκπαιδευτικών με το μεγαλύτερο βάρος να δίνεται στη Δευτεροβάθμια. Αρκεί; Όχι.

Ως συνδικαλιστικό κίνημα έχουμε βάλει ψηλά τον πήχη. Παλεύουμε και θα παλεύουμε για να έρθουν οι μεγάλες νίκες. Απέναντι στις νεοφιλελεύθερες αντιεκπαιδευτικές πολιτικές. Οι 160.000 εκπαιδευτικοί σε Α/θμια και Β/θμια Εκπαίδευση πρέπει να καταλάβουμε ότι έχουμε δύναμη. Μπορούμε να διεκδικούμε από την εκάστοτε πολιτική ηγεσία να ενσωματώνει τις θέσεις μας στους νόμους που σχεδιάζει. Και γιατί όχι, μπορούμε να πετύχουμε να παίρνουν νομική «σάρκα και οστά» οι θέσεις του κλάδου και τα δίκαια αιτήματά μας. Στο παρακάτω link οι αποφάσεις του 21ου Συνεδρίου της ΟΛΜΕ:

https://www.olme.gr/…/2024/07/allapofaseis21ou-1.pdf

Αυτό που χρειάζεται ο κλάδος είναι οι μεγάλες νίκες που θα έρθουν μόνο με ενωτικούς και αποφασιστικούς αγώνες. Για τη μεγάλη δημοκρατική αλλαγή και τις τομές που χρειάζονται στην Παιδεία. Για την ουσιαστική αναβάθμιση της εργασίας και της ζωής μας. Για ένα Δημόσιο, Δωρεάν, Συμπεριληπτικό, Δημοκρατικό Σχολείο για όλα τα παιδιά.

Πηγή [alfavita.gr]

Εκπαιδευτικά Νέα Ημαθίας

Τα πάντα για τη Πρωτοβάθμια και τη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση του Νομού Ημαθίας.

Αφήστε ένα Σχόλιο

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *