Μία ημέρα, ένα μάθημα: Παγκόσμια ημέρα Δασών / 21 Μαρτίου

Ο Παγκόσμιος Οργανισμός Τροφίμων και Γεωργίας (FAO) επέλεξε την πρώτη ημέρα της άνοιξης, η οποία συμπίπτει και με την έναρξη της εαρινής ισημερίας, ως «Παγκόσμια Ημέρα Δασοπονίας», με στόχο την ενημέρωση και ευαισθητοποίηση της παγκόσμιας κοινότητας για την αξία των δασικών οικοσυστημάτων.

Η 21η Μαρτίου, πρώτη ημέρα της άνοιξης, επιλέχθηκε για να φέρει τον άνθρωπο πιο κοντά στο δάσος που καλύπτει το 25% της επιφάνειας της Γης, να του κεντρίσει το ενδιαφέρον να μάθει περισσότερα για τις λειτουργίες του, αλλά και για την ανάγκη προστασίας του, που είναι ζωτικής σημασίας για την ανθρώπινη επιβίωση.

Tο θέμα της Διεθνούς Ημέρας των Δασών 2025: «Δάση και τροφή». Το μέλλον της διατροφής ξεκινά από τα δάση!

Η Διεθνής Ημέρα των Δασών στοχεύει κάθε χρόνο στην εκπαίδευση των ανθρώπων σχετικά με τη σημασία των δασών, επισημαίνοντας ότι η καταστροφή τους δεν είναι απαραίτητη για την αύξηση της παραγωγής τροφίμων. Παράλληλα, αναδεικνύει τους πολλούς τρόπους με τους οποίους τα δάση συμβάλλουν στην επισιτιστική ασφάλεια και καλύπτουν βασικές ανθρώπινες ανάγκες.

Αν θέλετε να μιλήσετε στην τάξη σας για αυτή τη μέρα, μπορείτε να ακολουθήσετε αυτά τα βήματα:

Στόχοι:                                                                  
  • Να κατανοήσουν οι μαθητές τη σημασία των δασών.
  • Να αναγνωρίσουν τις απειλές που αντιμετωπίζουν τα δάση.
  • Να προτείνουν τρόπους προστασίας του φυσικού περιβάλλοντος.
  • Να αναπτύξουν ευαισθησία και οικολογική συνείδηση.
1ο Μέρος: Εισαγωγή (10 λεπτά) – Προβληματισμός
Δραστηριότητα: Ερώτηση – Συζήτηση
Ο/η εκπαιδευτικός ξεκινάει ρωτώντας τους μαθητές:

«Τι σημαίνει για εσάς ένα δάσος;»
«Έχετε επισκεφθεί ποτέ ένα δάσος; Πώς νιώσατε εκεί;»
«Τι πιστεύετε ότι θα συνέβαινε αν εξαφανίζονταν τα δάση;»

Προβολή εικόνων ή σύντομου βίντεο για τη σημασία των δασών (προαιρετικά).

1.      Η Αξία του Δάσους Υπουργείο Αγροτικής Ανάπυξης και Τροφίμων
2.     Τι είναι το Δάσος; – Κέντρο Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης Καστοριάς
3.     Ας ταξιδέψουμε με τους ήχους των δασών

Αυτό το πρωτότυπο μουσικό project μας προσφέρει τη δυνατότητα, μέσα από έναν διαδραστικό παγκόσμιο χάρτη, να ακούσουμε τους ήχους από δάση σε όλο τον κόσμο.

Οι ήχοι αποτελούν μια βιβλιοθήκη ανοιχτού κώδικα, για χρήση από οποιονδήποτε και για ακρόαση ενώ κάποιοι καλλιτέχνες θα δημιουργήσουν μουσική και άλλα έργα εμπνευσμένα από αυτούς τους ήχους των δασών

2ο Μέρος: Κύρια Διδασκαλία (20 λεπτά) – Παρουσίαση & Συζήτηση
1.       Εξήγηση της σημασίας των δασών

Ο/η εκπαιδευτικός παρουσιάζει και εξηγεί:

  • Ο/ηΤα δάση προσφέρουν οξυγόνο, απορροφούν το διοξείδιο του άνθρακα και ρυθμίζουν το κλίμα.
  • Είναι το σπίτι πολλών ζώων και φυτών.

Αφήγηση παραμυθιού: “Ποιος άλλος μένει εδώ;”

  • Παρέχουν τροφή, ξυλεία και φάρμακα.
  • Προστατεύουν το έδαφος και συμβάλλουν στη διατήρηση του νερού.
2. Απειλές που αντιμετωπίζουν τα δάση
  • Αποψίλωση – υλοτομία
  • Πυρκαγιές

Πώς να προφυλαχθείτε από τις πυρκαγιές των Δασών – Υπουργείο Αγροτικής Ανάπυξης και Τροφίμων

  • Ρύπανση και παράνομο κυνήγι
  • Κλιματική αλλαγή

Άσκηση ταξινόμησης με θέμα τους κινδύνους που απειλούν τα δάση.

Σκοπός της άσκησης είναι η ομαδοποίηση των παραγόντων από τους οποίους κινδυνεύουν τα δάση, ανάλογα με το αν πρόκειται για ανθρώπινες ενέργειες από λάθος, ανθρώπινες ενέργειες από πρόθεση ή φυσικές αιτίες, και η δημιουργία των κατάλληλων συνδέσεων.

Δημιουργός: Σαλονικίδης Γιάννης

3. Πώς μπορούμε να τα προστατεύσουμε;
  • Αναδάσωση και φροντίδα των δασών.
  • Ανακύκλωση και μείωση της χρήσης χαρτιού.
  • Συμμετοχή σε περιβαλλοντικές δράσεις.
  • Ευαισθητοποίηση και ενημέρωση
Ο Δεκάλογος της Δενδροφύτευσης – Διεθνές Θεματικό Δίκτυο Π.Ε. «Μαθαίνω για τα Δάση»
Κανόνες καλής συμπεριφοράς του επισκέπτη στο δάσος – Εθνικό Πάρκο Δάσους Δαδιάς
Πρστατεύω το Δάσος – Αρκτούρος

3ο Μέρος: Δραστηριότητες (15-20 λεπτά) – Συμμετοχή των μαθητών

Επιλογή μιας από τις παρακάτω δραστηριότητες:

  1. Δημιουργία αφίσας: Οι μαθητές χωρίζονται σε ομάδες και δημιουργούν αφίσες με μηνύματα για την προστασία των δασών.
  2. Σύντομο θεατρικό: Παρουσιάζουν έναν διάλογο μεταξύ δέντρων, ζώων και ανθρώπων για τη σημασία της διατήρησης των δασών.
  3. Συγγραφή συνθήματος: Κάθε μαθητής γράφει ένα σύνθημα για την προστασία των δασών (π.χ. «Τα δάση είναι η ανάσα της Γης!»).
4ο Μέρος: Συμπέρασμα – Κλείσιμο (5 λεπτά)

Ο/η εκπαιδευτικός ρωτά:

«Τι μάθατε σήμερα που δεν γνωρίζατε πριν;»
«Τι μπορούμε να κάνουμε καθημερινά για να προστατεύσουμε τα δάση;»

Κλείσιμο με ένα δυνατό μήνυμα:
«Το μέλλον των δασών είναι στα χέρια μας. Ας γίνουμε η φωνή τους!»

Άλλες Ιδέες:
Δραστηριότητες στη φύση για παιδιά 4-6 ετών – WWF
Βόλτα στο Δάσος (τραγούδι) – Ελένη Τσαλιγοπούλου
“Το Δάσος μιλά…” – Κ.Π.Ε Μακρινίτσας

“Το Δάσος µιλά…”, είναι µια ιστορία, όπου ένα δέντρο συνοµιλεί µε µια παρέα παιδιών για το Δάσος. Μέσα από το διάλογο, γίνεται µια προσπάθεια γνωριµίας µε τη λειτουργία του δασικού οικοσυστήµατος. Αυτό έχει ως σκοπό, να κατανοήσουν οι µαθητές την σπουδαιότητά του για τη ζωή του πλανήτη, και να συµβάλλουν στην αειφορική διαχείρηση του περιβάλλοντος.

Πηγή [edweek.gr]

 

 

Εκπαιδευτικά Νέα Ημαθίας

Τα πάντα για τη Πρωτοβάθμια και τη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση του Νομού Ημαθίας.