Υπουργείο Παιδείας: Ένα νέο Πρόγραμμα Σπουδών στο Νηπιαγωγείο, το Δημοτικό, το Γυμνάσιο και το Λύκειο

Το περιεχόμενο και το πρόγραμμα σπουδών του μαθήματος «Ενεργοί Πολίτες» που έρχεται στα σχολεία το 2025.

Νέο εκπαιδευτικό πρόγραμμα εισάγεται και στις δύο βαθμίδες από την επόμενη σχολική χρονιά. Ηδη ο οδηγός σπουδών για τους εκπαιδευτικούς έχει καταρτισθεί και δημοσιεύθηκε σε ΦΕΚ (Βλέπε παρακάτω)

Αναφορά στο θέμα είχε κάνει ο Κυριάκος Πιερρακάκης κατά την παρουσίαση των 11 αλλαγών σε όλες τις βαθμίδες της σχολικής εκπαίδευσης. Συγκεκριμένα είχε σημειώσει:

«ΔΡΑΣΕΙΣ ΕΝΕΡΓΟΥ ΠΟΛΙΤΗ

Η Ελλάδα είναι η πρώτη χώρα που εναρμονίζει το πρόγραμμα σπουδών της με τους 17 στόχους της βιώσιμης ανάπτυξης του ΟΗΕ. Σκοπός είναι οι μαθητές και οι μαθήτριες να εκπαιδευτούν στο ευ ζην, στη φροντίδα του περιβάλλοντος, στην κοινωνική ευθύνη και τη δημιουργική σκέψη. Μέσω των εργαστηρίων δεξιοτήτων, τα προγράμματα σπουδών εμπλουτίζονται με δράσεις για την αντιμετώπιση της ενδοσχολικής βίας και του εκφοβισμού, της προστασίας του περιβάλλοντος, της κοινωνικής ευθύνης και της βοήθειας στους συμπολίτες μας ενώ δίνεται έμφαση σε σχολικές ημέρες αφιερωμένες στη ζωοφιλία, τον αθλητισμό, την ψυχική υγεία και άλλα.

Ειδικότερα, σε όλες τις τάξεις από το νηπιαγωγείο έως και τη Γ΄ Λυκείου θα εισαχθούν ως διακριτή ζώνη του προγράμματος σπουδών οι «ομαδικές εθελοντικές δράσεις ενεργού πολίτη», όπως ονομάζονται.

Σύμφωνα με το υπουργείο Παιδείας “το πρόγραμμα θα διατρέχει σχεδόν όλη τη σχολική ζωή των μαθητών, προσαρμοσμένο στις ανάγκες και στις δυνατότητες των διαφορετικών ηλικιών, τάξεων, καθώς και στα χαρακτηριστικά κάθε σχολικής μονάδας με βάση την περιοχή”.»

 

Το Πρόγραμμα Σπουδών «Δράσεις Ενεργού Πολίτη»

Το Πρόγραμμα Σπουδών «Δράσεις Ενεργού Πολίτη» του Νηπιαγωγείου, του Δημοτικού, του Γυμνασίου και του Λυκείου ορίζεται ως εξής:

Το φεκ

 

1.Εισαγωγή

Ο σημερινός πολίτης καλείται να ανταποκριθεί στο συνεχώς μεταβαλλόμενο παγκόσμιο περιβάλλον, αναλαμβάνοντας υπεύθυνα δράση και πρωτοβουλίες. Για την προετοιμασία των μαθητών και μαθητριών ώστε να είναι ενεργοί πολίτες, επιλέχθηκε ως πλαίσιο οι 17 Στόχοι Βιώσιμης Ανάπτυξης (ΣΒΑ), όπως θεσπίστηκαν από τον Οργανισμό Ηνωμένων Εθνών (ΟΗΕ) το 2015.

Οι ΣΒΑ προσφέρουν έναν παγκόσμιο καταστατικό χάρτη για τη βιώσιμη ανάπτυξη, καλώντας τους πολίτες να συμβάλουν στη διαμόρφωση ενός δίκαιου, ειρηνικού και βιώσιμου μέλλοντος. Σε αυτό το πλαίσιο, το Πρόγραμμα Σπουδών (ΠΣ) «Δράσεις Ενεργού Πολίτη» προωθεί μια ολιστική προσέγγιση, ενσωματώνοντας τους 17 ΣΒΑ και καλλιεργώντας στους μαθητές και τις μαθήτριες τη δυνατότητα να αντιμετωπίζουν σύνθετα κοινωνικά, οικονομικά και περιβαλλοντικά ζητήματα.

Σκοπός του ΠΣ είναι να προετοιμάσει πολίτες με δεξιότητες κριτικής σκέψης, συνεργασίας και κοινωνικής υπευθυνότητας οι οποίοι συμβάλουν ενεργά στη δημιουργία μιας βιώσιμης κοινωνίας βασισμένης στην αειφορία, την κοινωνική δικαιοσύνη και την περιβαλλοντική προστασία. Το Πρόγραμμα Σπουδών δίνει έμφαση στην αρχή της ατομικής και συλλογικής υπευθυνότητας, προωθώντας την ενεργή εμπλοκή της σχολικής κοινότητας και ευρύτερων κοινωνικών ομάδων σε δράσεις που προετοιμάζουν και διαμορφώνουν δημιουργικούς, ενεργούς και κριτικά σκεπτόμενους πολίτες.

Αυτοί οι πολίτες μπορούν να συμβάλουν ουσιαστικά στην επίτευξη των 17 ΣΒΑ του ΟΗΕ, καθώς και σε σημαντικές όψεις της ικανότητας του πολίτη, όπως ορίζονται στη Σύσταση του Συμβουλίου της Ευρωπαϊκής Ένωσης (2018/C 189/01), δημιουργώντας ένα σχολικό περιβάλλον που προάγει τη συνεργασία και την αλληλεγγύη. Οι μαθητές και οι μαθήτριες, μέσα από την ενεργή συμμετοχή τους σε δράσεις και προγράμματα, εκπαιδεύονται να κατανοούν την πολυπλοκότητα των σύγχρονων προκλήσεων, να δρουν με επίκεντρο τη βιώσιμη ανάπτυξη και να καλλιεργούν τις γνώσεις, τις δεξιότητες και τις στάσεις που απαιτούνται για να συμβάλουν σε ένα βιώσιμο, δίκαιο και αλληλέγγυο μέλλον.

Η σύνδεση των Δράσεων Ενεργού Πολίτη με τους 17 ΣΒΑ του ΟΗΕ γίνεται μέσα από την εφαρμογή πρακτικών και στοχευμένων προγραμμάτων που συνδυάζουν την εκπαίδευση, τη δράση και τον κοινωνικοκριτικό στοχασμό.

Η εκπαίδευση για τη βιώσιμη ανάπτυξη ενισχύεται από ευρωπαϊκές και παγκόσμιες πρωτοβουλίες, όπως η Ευρωπαϊκή Πράσινη Συμφωνία του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου και η Παγκόσμια Σύμπραξη για την Πράσινη Εκπαίδευση (Greening Education Partnership – GEP) που προωθεί η UNESCO. Οι πρωτοβουλίες έχουν στόχο να προάγουν την ενσωμάτωση της αειφορίας στα εκπαιδευτικά προγράμματα και την αλλαγή παραδείγματος στην εκπαιδευτική διαδικασία θέτοντας τις βάσεις για τη δημιουργία σχολείων που ενστερνίζονται την αειφορία και υιοθετούν τη βιώσιμη προσέγγιση σε όλα τα επίπεδα.

Το Πρόγραμμα Σπουδών οργανώνεται σε 17 θεματικές ενότητες, που αντιστοιχούν στους 17 Στόχους Βιώσιμης Ανάπτυξης (SDGs), και απευθύνεται σε μαθητές και μαθήτριες τεσσάρων (4) ηλικιακών επιπέδων: Νηπιαγωγείο έως Γ’ τάξη του Δημοτικού, Δ’ έως ΣΤ’ τάξη του Δημοτικού, Γυμνάσιο και Λύκειο.

Τα προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα επιτυγχάνονται μέσω προγραμμάτων δράσεων ενίσχυσης της ενεργού πολιτειότητας, εργαστηρίων δεξιοτήτων, επιμέρους γνωστικών αντικειμένων, σχολικών δραστηριοτήτων και δράσεων που σχετίζονται με ημέρες αφιερωμένες σε θέματα αειφορίας και ενεργού πολιτείας, όπως η Ημέρα Αθλητισμού, η Παγκόσμια Ημέρα Περιβάλλοντος, η Διεθνής Ημέρα Μνήμης των Θυμάτων του Ολοκαυτώματος, και η Πανελλήνια Σχολική Ημέρα Φιλοζωίας.

Παρά την κατανομή των μαθησιακών αποτελεσμάτων σε τέσσερα (4) ηλικιακά επίπεδα, αυτά μπορούν να εφαρμοστούν σε δράσεις οποιασδήποτε ηλικιακής ομάδας. Επιπλέον, προτείνεται οι εκπαιδευτικές επισκέψεις να επικεντρώνονται στην προώθηση των 17 ΣΒΑ, δίνοντας την ευκαιρία στους μαθητές και τις μαθήτριες να διερευνήσουν το περιεχόμενο των γνωστικών αντικειμένων, αναζητώντας συνδέσεις με τους Στόχους Βιώσιμης Ανάπτυξης.

Η μεθοδολογική προσέγγιση του Προγράμματος Σπουδών εστιάζει στην ολιστική, διαθεματική και διεπιστημονική ανάλυση των θεμάτων, προκειμένου να αναδειχθεί η πολυπλοκότητα και η ποικιλία των παγκόσμιων προκλήσεων.

Έτσι, οι μαθητές και οι μαθήτριες αναγνωρίζουν τα προβλήματα, σκέφτονται κριτικά για τις λύσεις τους, συνεργάζονται για να προτείνουν εναλλακτικές και εφαρμόζουν στρατηγικές που προάγουν τη βιωσιμότητα. Κάθε θεματική ενότητα μπορεί να διαχέεται μεταξύ των γνωστικών αντικειμένων, οδηγώντας στη διαμόρφωση ενός κοινού οράματος σε επίπεδο σχολικής μονάδας και κοινότητας, προωθώντας ουσιαστικά την επίτευξη των στόχων.

Στο πλαίσιο αυτό, οι εκπαιδευτικοί, είτε ατομικά είτε σε ομάδες, είναι σημαντικό να ξεπεράσουν τα παραδοσιακά όρια των μαθημάτων και των θεματικών ενοτήτων, σχεδιάζοντας και υλοποιώντας κατάλληλες δράσεις ενεργού και ολιστικού χαρακτήρα, πλήρως εναρμονισμένες με τους 17 ΣΒΑ. Με αυτόν τον τρόπο, διαμορφώνεται ένα νέο οικοκοινωνικό εκπαιδευτικό περιβάλλον για βιώσιμη πολιτειότητα, όπου οι δράσεις της εκπαιδευτικής κοινότητας εμπλουτίζονται με νέα νοήματα, κοινωνικές πρακτικές και υλικές οντότητες.

Οι δράσεις που περιλαμβάνονται στο Πρόγραμμα Σπουδών και όσες σχετικές σχεδιάζονται και υλοποιούνται από τους εκπαιδευτικούς σε συνεργασία με τους μαθητές και τις μαθήτριες, συμβάλλουν στη δημιουργία ενός σχολείου που ενσωματώνει την πολιτική/ κοινωνική αυτενέργεια, τη συμμετοχικότητα και τη συμπερίληψη. Αυτό το μοντέλο ενθαρρύνει εξίσου τη γνωστική, συναισθηματική και κοινωνική μάθηση, καθώς εκπαιδευτικοί και μαθητές/τριες αναπτύσσουν την ικανότητα και τη βούληση να συμμετέχουν κριτικά στις δημοκρατικές διαδικασίες. Έτσι, ενισχύεται η κριτική σκέψη και δημιουργείται ένα ανθεκτικό σχολείο που μπορεί να αντιμετωπίσει τις παγκόσμιες προκλήσεις και να επιλύσει προβλήματα βιωσιμότητας σε τοπικό, εθνικό και παγκόσμιο επίπεδο.

 

2.Επιδίωξη

Με τη συμμετοχή τους σε δράσεις ενεργού πολίτη που χαρακτηρίζονται από βιωματική, διερευνητική και αυθεντική μάθηση οι μαθητές και οι μαθήτριες:

α) Ευαισθητοποιούνται σχετικά με τα προβλήματα της κοινότητας (σχολικής, τοπικής και ευρύτερης),

β) σχεδιάζουν οργανωμένες παρεμβάσεις για την αντιμετώπιση αυτών των προβλημάτων,

γ) αναλαμβάνουν οργανωμένη δράση για την επίλυση ή την άμβλυνση των σχετικών προβλημάτων, με συνέπεια να καλλιεργούν και να ενισχύουν:

1.Την αυτογνωσία η οποία εξειδικεύεται ως αναγνώριση διαστάσεων της προσωπικότητας του/της μαθητή/ τριας, ως εντοπισμός νέων ενδιαφερόντων και αξιοποίηση πολλαπλών ικανοτήτων σε διάφορους τομείς,

2.την ανοικτότητα σε νέες προκλήσεις και στην απόκτηση νέων δεξιοτήτων,

3.την κριτική αμφισβήτηση, η οποία καλλιεργεί την ανάπτυξη κριτικής σκέψης επί απόψεων και πάσης φύσεως στερεοτύπων,

4.τη στοχο-προσήλωση και δέσμευση στην επίτευξη στόχων,

5.τη συνεργασία με άλλους/ες σε ζεύγη ή σε ομάδες (κοινωνικές δεξιότητες, αποδοχή, προσαρμοστικότητα, κριτική αμφισβήτηση προκαταλήψεων, ενίσχυση διομαδικών σχέσεων, δεξιότητες συμβιβασμού αλλά και διεκδίκησης, συνδιαμόρφωση κανόνων, ενίσχυση του θετικού σχολικού κλίματος),

6.το αίσθημα υποχρέωσης συμμετοχής στη δημοκρατική λήψη αποφάσεων και της ανάληψης πρωτοβουλιών εντός του κοινωνικού γίγνεσθαι,

7.την ανάδειξη ηθικών διαστάσεων για διάφορες επιλογές και δράσεις, καθώς και κοινών αξιών σε επίπεδο ομάδας,

8.τον σχεδιασμό και την υλοποίηση ολοκληρωμένων σχεδίων δράσης, που ενισχύουν την επικοινωνία-συνεργασία, την κριτική σκέψη, την επίλυση προβλημάτων, τη λήψη αποφάσεων και την ανάληψη πρωτοβουλίας, με σκοπό να προάγουν την ποιότητα ζωής, την κοινωνική δικαιοσύνη, την αλληλεγγύη, την παροχή βοήθειας, τον σεβασμό και την προσφορά.

Δείτε τη συνέχεια στο ΦΕΚ εδώ

Πηγή [alfavita.gr]

Εκπαιδευτικά Νέα Ημαθίας

Τα πάντα για τη Πρωτοβάθμια και τη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση του Νομού Ημαθίας.

Αφήστε ένα Σχόλιο

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *