Τι σπουδάζουν τα παιδιά μας;

Του Στράτου Στρατηγάκη 
Μαθηματικού – Ερευνητή

Τι σπουδάζουν τα παιδιά μας; Αυτό καθορίζεται από τις προτιμήσεις τους, αλλά και από τις θέσεις που δίνονται σε κάθε τμήμα. Ποια τμήματα λειτουργούν σε κάθε Πανεπιστήμιο και πόσους φοιτητές δέχονται εξαρτάται από το Υπουργείο Παιδείας, που αποφασίζει και ιδρύει τμήματα και καθορίζει πόσους φοιτητές θα δεχθούν. Οι προτιμήσεις των υποψηφίων καθορίζουν την υψηλή ή χαμηλή ζήτηση για κάθε τμήμα και όχι πόσοι, τελικά, θα εισαχθούν. Το 2020, το έτος που εξετάζεται στη μελέτη του ΟΟΣΑ, δεν υπήρχε η Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής συνεπώς οι θέσεις σε όλα τα τμήματα καλύπτονταν όλες. Μπορούμε, λοιπόν, να δούμε τις επιλογές του Υπουργείου Παιδείας στις θέσεις που προσφέρει στους νέους μας, που θα καθορίσουν την προσφορά εργαζομένων μετά το 2030.

Στον πίνακα 1 βλέπουμε τη θέση της Ελλάδας σε κάθε επιστημονικό πεδίο, το ποσοστό των φοιτητών της Ελλάδας που φοιτούν σε κάθε πεδίο. Στις επόμενες στήλες βλέπουμε το ελάχιστο ποσοστό και το μέγιστο ποσοστό στις 33 χώρες και στην τελευταία στήλη το μέσο όρο των χωρών της ΕΕ – 22. Στον πίνακα 2 βλέπουμε τα αναλυτικά στοιχεία για τις 33 χώρες.

Στην Εκπαίδευση φοιτούν το 6% των φοιτητών, με το μέσο όρο της ΕΕ στο 8%. Αυτό το ποσοστό μας κατατάσσει στην 25η θέση μεταξύ των 33 χωρών. Στις Ανθρωπιστικές Σπουδές και τις Τέχνες βρισκόμαστε πολύ κοντά στο μέσο όρο της ΕΕ. Η διαφορά είναι σημαντική στις Κοινωνικές Επιστήμες και τη Δημοσιογραφία, όπου το ποσοστό των φοιτητών μας είναι 14%, ενώ στην ΕΕ είναι 10%. Αυτό μας κατατάσσει στην 5η θέση μεταξύ των χωρών της ΕΕ. Αυτή αποτελεί και τη μεγαλύτερη διαφορά μας από τις χώρες της ΕΕ. Δίνουμε μεγάλη έμφαση στις Κοινωνικές Επιστήμες και τη Δημοσιογραφία, παράγουμε, δηλαδή, πολλούς πτυχιούχους. (Εδώ εντάσσονται και οι σχολές Θεολογίας). Στις Επιχειρήσεις και τη Νομική υστερούμε σημαντικά, αφού η διαφορά μας με το μέσο όρο της ΕΕ είναι 3 μονάδες, που μας κατατάσσει στην 27η θέση.

Στη Φυσική και τα Μαθηματικά υπερέχουμε καταλαμβάνοντας την 5η θέση στην ΕΕ υπερέχοντας κατά 3% του μέσου όρου. Στην πληροφορική, τις τεχνολογίες πληροφορίας και επικοινωνίας όπως αναφέρει η μελέτη του ΟΟΣΑ, υστερούμε κατά 2% του μέσου όρου της ΕΕ, έχοντας το 4% των πτυχιούχων μας αποφοίτους πληροφορικής.  Υπερτερούμε της Ιταλίας με 2%, της Τουρκίας, Γαλλίας και Πορτογαλίας με 3%. Στον αντίποδα η Εσθονία είναι πρώτη μεταξύ των 33 χωρών με ποσοστό φοιτητών στις σχολές πληροφορικής 10%. Βλέπετε δεν είναι τυχαία η πρόοδος της Εσθονίας στον ψηφιακό κόσμο. Δεν γίνεται η πρόοδος με ευχές, ούτε με δηλώσεις˙ γίνεται με προγραμματισμό και οργάνωση. Ακολουθούν η Φινλανδία και η Ουγγαρία με 9% των φοιτητών τους. Ακολουθούν 18 χώρες με ποσοστό φοιτητών 6-7%, μεταξύ των οποίων η Γερμανία, το Ηνωμένο Βασίλειο, η Νορβηγία, η Σουηδία, η Ισπανία, η Ιρλανδία, η Τσεχία και το Ισραήλ. Όλες αυτές οι χώρες έχουν τουλάχιστον 50% περισσότερους φοιτητές από εμάς στον τομέα της πληροφορικής. Η μικρή παραγωγή πτυχιούχων πληροφορικής που έχουμε, δημιουργεί τις ελλείψεις που υπάρχουν στην αγορά εργασίας της Ελλάδας. Παράγουμε, δηλαδή, πολλούς Μαθηματικούς και Φυσικούς, που έχουν πρόβλημα εύρεσης εργασίας και όχι πληροφορικούς που είναι περιζήτητοι. Το 2019 δημιουργήθηκαν δύο νέα τμήματα Μαθηματικών και δύο νέα τμήματα Φυσικής και κανένα πληροφορικής.

Στους Μηχανικούς είμαστε 1 μονάδα πάνω από το μέσο όρο της ΕΕ. Στον τομέα της Υγείας και της Ευζωίας έχουμε σημαντική υστέρηση, κατά 3%, από τις χώρες της ΕΕ. Έχουμε, όμως, πολλούς γιατρούς, τόσους πολλούς που φεύγουν για να εργαστούν σε άλλες χώρες. Είναι λογικό διότι πολλά παιδιά σπουδάζουν Ιατρική σε άλλες χώρες της ΕΕ και προστίθενται στον αριθμό των γιατρών που αποφοιτούν από τα ελληνικά Πανεπιστήμια. Οι θέσεις Ιατρικής στα ελληνικά Πανεπιστήμια ήταν 945 το 2022, ενώ οι θέσεις Νοσηλευτικής 1.578, εκ των οποίων οι 252 έμειναν κενές, λόγω της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής. Η αναλογία γιατρών νοσηλευτών πρέπει να είναι 1:2,5 έως 3. 25. Η αναλογία στην Ελλάδα είναι 1:1,4. Αν υπολογίσουμε και τους γιατρούς που σπούδασαν σε άλλες χώρες θα έχουμε μία αναλογία περίπου 1:1, που κάνει κακό στην υγεία των πολιτών, αφού οι γιατροί φεύγουν σε άλλες χώρες για να βρουν δουλειά και νοσηλευτές δεν έχουμε.

Αυτές οι εμφανείς διαφορές μας με τις χώρες του ΟΟΣΑ φανερώνουν και κάποια από τα προβλήματα της αγοράς εργασίας μας, όπως είναι η ετεροαπασχόληση για κάποιους και η έλλειψη πτυχιούχων σε κάποιους τομείς. Φυσικά δεν πρέπει να ακολουθούμε τις ανάγκες της αγοράς εργασίας στον καθορισμό των προσφερόμενων σπουδών στα παιδιά μας, αλλά πρέπει να έχουμε κάποια επαφή. Η ισορροπία είναι το ζητούμενο. Ούτε να υποτάξουμε τα Πανεπιστήμιά μας στην αγορά εργασίας, ούτε να αδιαφορούμε παντελώς γι’ αυτή.

Είδαμε στο προηγούμενο άρθρο μας ότι δεν γνωρίζουμε πόσους φοιτητές μπορεί να εκπαιδεύσει αξιοπρεπώς κάθε τμήμα. Βλέπουμε τώρα ότι η κατανομή των φοιτητών στα τμήματα δεν ακολουθεί κάποια λογική, κάποιο σχέδιο για την εξέλιξη της κοινωνίας μας και της οικονομίας. Το τι χρειάζεται είναι προφανές: χρειάζεται σχέδιο και όραμα για την Ελλάδα του 2040, που φαίνεται ότι δεν υπάρχει. Φυσικά δεν αρκεί το σχέδιο˙ απαραίτητη είναι η συναίνεση και η συμφωνία σε ένα πρόγραμμα που θα οδηγήσει τα παιδιά μας στο μέλλον. Δυστυχώς, όμως, κανείς δεν φαίνεται να νοιάζεται για τα παιδιά μας.

Πίνακας 1: Η θέση της Ελλάδας μεταξύ 33 χωρών
Θέση της Ελλάδας σε 33 χώρεςΠοσοστό φοιτητών ΕλλάδαςΕλάχιστο Ποσοστό σε 33 χώρεςΜέγιστο Ποσοστό σε 33 χώρεςΜέσος Όρος ΕΕ-22
Εκπαίδευση256%3%19%8%
Ανθρωπιστικές και Τέχνες1212%4%20%11%
Κοινωνικές Επιστήμες και Δημοσιογραφία514%4%17%10%
Επιχειρήσεις και Νομική2720%13%32%23%
Φυσική και Μαθηματικά510%2%12%7%
Πληροφορική274%2%10%6%
Μηχανικοί1216%8%22%15%
Υγεία και Ευζωία3111%7%23%14%
Υπηρεσίες293%0%11%5%
Μελέτη: Στράτος Σττρατηγάκης

Πίνακας 2: Τι σπούδαζαν το 2020 οι νεοεισερχόμενοι φοιτητές
 Εκπ.Ανθρωπιστικές και ΤέχνεςΚοινωνικές Επιστήμες και Δημοσ.Επιχειρήσεις και ΝομικήΦυσική και Μαθημ.Πληροφ.ΜηχανικοίΥγεία και ΕυζωίαΥπηρεσίες
Αυστραλία91161632578192
Αυστρία12913724761986
Βέλγιο710511254413231
Γαλλία31493011313124
Γερμανία910725972273
Δανία599305612193
Ελβετία887278416164
Ελλάδα612142010416113
Εσθονία71472171014125
Ηνωμένο Βασιλείο6131627869130
Ιαπωνία8168203 17169
Ιρλανδία7146249710165
Ισλανδία131214196411154
Ισπανία12118205613158
Ισραήλ1971716881780
Ιταλία52015161121784
Καναδάς3892212613167
Κορέα71661355211611
Λετονία578303814168
Λιθουανία3119285716172
ΜΟ ΕΕ 2281110237615145
ΜΟ ΟΟΣΑ81010246615145
Νέα Ζηλανδία714112112610124
Νορβηγία131114175611165
Ολλανδία7715287510155
Ουγγαρία91011244913117
Πολωνία71112235615119
Πορτογαλία41112246318137
Σλοβακία13711195614167
Σλοβενία889206619119
Σουηδία111311166619153
Τουρκία4138283312198
Τσεχία1199197715137
Φινλανδία595214919225
Χιλή1044232521207
Πηγή: Education at a glance 2022, ΟΟΣΑ Επεξεργασία: Στράτος Στρατηγάκης

Εκπαιδευτικά Νέα Ημαθίας

Τα πάντα για τη Πρωτοβάθμια και τη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση του Νομού Ημαθίας.

Αφήστε ένα Σχόλιο

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *