Οι συνεχείς παρατάσεις μεταφέρουν σε όλο και πιο μακρινό χρόνο την εφαρμογή του πολλαπλού βιβλίου, γεγονός που γεννά ερωτήματα για το κατά πόσο τελικά η κυβέρνηση επιθυμεί την εφαρμογή της νέας αυτής πολιτικής για τα σχολικά βιβλία
Λήγει τη Δευτέρα 30 Σεπτεμβρίου 2024 η τελευταία από πολλές παρατάσεις που δόθηκαν στους εκδοτικούς οίκους και τους συγγραφείς του πολλαπλού βιβλίου.
Το ερώτημα είναι βέβαια εάν αυτή ήταν όντως η τελευταία παράταση και θα ξεκινήσει η διαδικασία αξιολόγησης των συγγραμμάτων που έχουν υποβληθεί ή εάν θα έχουμε και μια απόφαση νέας παράτασης.
Σε κάθε περίπτωση οι συνεχείς παρατάσεις μεταφέρουν σε όλο και πιο μακρινό χρόνο την εφαρμογή του πολλαπλού βιβλίου, γεγονός που γεννά ερωτήματα για το κατά πόσο τελικά η κυβέρνηση επιθυμεί την εφαρμογή της νέας αυτής πολιτικής για τα σχολικά βιβλία.
Σε κάθε περίπτωση πάντως, πέραν του χρόνου εφαρμογής του πολλαπλού βιβλίου, θα υπάρξουν και πρακτικά ζητήματα στις διατάξεις για την εφαρμογή του.
Κυριότερο πρόβλημα είναι πως θα επιλέγεται το βιβλίο που θα διδαχθεί την επόμενη χρονιά σε ένα σχολείο από εκπαιδευτικούς που επιθυμούν την μετάθεση, μετακίνηση ή αλλαγή της θέσης τους ή από τους αναπληρωτές εκπαιδευτικούς που είναι εντελώς απίθανο να υπηρετούν την επόμενη χρονιά στο ίδιο σχολείο.
Πιο απλά, άλλος θα επιλέγει και άλλος θα διδάσκει τελικά με εγχειρίδιο που θα έχει επιλέξει ο προηγούμενος από αυτόν εκπαιδευτικός.
Χίλιοι συγγραφείς για τα 166 σχολικά βιβλία
Τα νέα σχολικά βιβλία του νηπιαγωγείου, Δημοτικού, Γυμνασίου και Α΄Λυκείου που θα παραδοθούν στους μαθητές τον Σεπτέμβρη του 2026 θα τα συγγράψουν πάνω από χίλιοι εκπαιδευτικοί, ως μέλη εκδοτικών οίκων και ομάδων που διδάσκουν σε Ιδιωτικά και δημόσια Σχολεία ή Φροντιστήρια.
Για δε τη Β΄Λυκείου τα νέα βιβλία θα εκδοθούν το σχ. έτος 2027-28 και τη Γ’ Λυκείου το 2028-29.
Κατατέθηκαν συνολικά 636 προτάσεις από 73 συγγραφικές ομάδες, που ήταν είτε φυσικά πρόσωπα, είτε ενώσεις φυσικών προσώπων, είτε νομικά πρόσωπα είτε ενώσεις νομικών προσώπων, για τη συγγραφή 187 διδακτικών πακέτων για την Α/θμια και τη Β/θμια Εκπ/ση.
Το κάθε διδακτικό πακέτο περιλαμβάνει το Βιβλίο Μαθητή, το Τετράδιο Εργασιών καθώς και το Βιβλίο Αναφοράς κατά περίπτωση της Γενικής Α/θμιας και Β/θμιας Εκπ/σης, με βάση τα επικαιροποιημένα Προγράμματα Σπουδών.
Από τις προτάσεις που κατατέθηκαν, εγκρίθηκαν 590 για τη συγγραφή αντίστοιχων διδακτικών πακέτων.
Οι συγγραφικές ομάδες ήταν 60 ενώ οι εμπλεκόμενοι συγγραφείς πάνω από χίλιοι.
30 εκ. για αμοιβές συγγραφικού έργου κλπ
Στο μεταξύ η απόφαση ένταξης της Πράξης «Μητρώο Διδακτικών Βιβλίων» στο «ΤΟΜΕΑΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΚΑΙ ΘΡΗΣΚΕΥΜΑΤΩΝ 2021-2025», προβλέπει προϋπολογισμό 30 εκατομμυρίων ευρώ.
Αποδέκτης της απόφασης είναι το ΙΕΠ.
Πατήστε εδώ για να ανοίξετε την απόφαση
Η δημιουργία νέων διδακτικών πακέτων περιλαμβάνει :
Βιβλίο μαθητή/μαθήτριας,
Τετράδιο Εργασιών,
Βιβλίο Αναφοράς κατά περίπτωση της Γενικής Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης (Νηπιαγωγείο, Δημοτικό, Γυμνάσιο και Λύκειο) με βάση τα νέα και επικαιροποιημένα Προγράμματα Σπουδών (188 Προγράμματα Σπουδών Γενικής Εκπαίδευσης: 166 νέα ΠΣ και 22 υφιστάμενα).
Τα Διδακτικά πακέτα, που περιλαμβάνουν τα προβλεπόμενα διδακτικά βιβλία, εντάσσονται μετά από αξιολόγηση στο εν λόγω Μητρώο και θα είναι διαθέσιμα στην ψηφιακή τους μορφή μέσω της Ψηφιακής Βιβλιοθήκης, από τον Σεπτέμβρη του 2025, προκειμένου να υπάρχει πληθώρα πηγών και πόρων κατά την εκπαιδευτική διαδικασία.
Οι σχολικές μονάδες επιλέγουν το διδακτικό πακέτο που επιθυμούν προκειμένου να λάβουν σε έντυπη μορφή τα διδακτικά βιβλία.
Αναφορικά με τις αποζημιώσεις, οι δικαιούχοι των διδακτικών πακέτων που εντάσσονται στο Μητρώο λαμβάνουν εφάπαξ μία εύλογη αποζημίωση και στη συνέχεια λαμβάνουν ετήσια αποζημίωση χρήσης, ανάλογα με τα διδακτικά πακέτα που διανέμονται στις σχολικές μονάδες.
Δεν κατατέθηκε καμία πρόταση για 17 διδακτικά βιβλία: Στο πλαίσιο της Πρόσκλησης που εξέδωσε το ΙΕΠ τον Απίλη του 2023, δεν κατατέθηκε καμία πρόταση για δέκα επτά (17) διδακτικά βιβλία (διδακτικά πακέτα) και μόνο μία πρόταση για είκοσι πέντε (25) διδακτικά βιβλία ( εγχειρίδιο και βιβλίο ασκήσεων).
Μηδέν: (Μουσική Γ΄, Δ΄, Ε΄, ΣΤ΄ Δημοτικού, Ανθολόγιο Μουσικών Κειμένων Δημοτικού, Γερμανικά Ε΄ και ΣΤ΄ Δημοτικού, Γερμανικά Α΄, Β΄, Γ΄ Γυμνασίου, Ιταλικά Α΄, Β΄, Γ΄ Γυμνασίου, Γερμανικά Α΄, Β΄ Λυκείου, Γραμμικό Σχέδιο Γ΄ Λυκείου και Ελεύθερο Σχέδιο Γ΄ Λυκείου).
Μία (1) μόνο πρόταση: (Φυσικής Αγωγής Α έως ΣΤ΄ Δημοτικού, Μουσική Α΄ και Β΄ Δημοτικού, Αγγλικά Α’ έως ΣΤ’ Δημοτικού, Μουσική Α, Β, Γ, Γυμνασίου, Ανθολόγιο Μουσικών Κειμένων για όλες τις τάξεις του Γυμνασίου, Εργαστηριακός Οδηγός Εκπαιδευτικού για το μάθημα της Μουσικής για όλες τις τάξεις του Γυμνασίου, Αγγλικά Α’, Β΄, Γ΄ Γυμνασίου, Γαλλικά Β΄,Γ΄ Γυμνασίου, Αγγλικά Β΄ Λυκείου].
Θα εκδοθεί νά Πρόσκληση: Για όλα αυτά τα βιβλία, συνολικά σαράντα δύο (42) στον αριθμό θα εκδοθεί νέα Πρόσκληση κατάθεσης προτάσεων από το ΙΕΠ μέχρι 15 Δεκεμβρίου 2024.
Δικαίωμα συμμετοχής: Δικαίωμα συμμετοχής στη διαδικασία για την συγγραφή διδακτικών βιβλίων (διδακτικών πακέτων), σύμφωνα με όσα ορίζονταν στην Πρόσκληση, είχαν τα φυσικά πρόσωπα, οι ενώσεις φυσικών προσώπων, τα νομικά πρόσωπα και οι ενώσεις νομικών προσώπων (εταιρειών).
Συμμετοχή Συμβούλων ΙΕΠ σε συγγραφικές ομάδες: Δεν απαγορεύεται από το ισχύον θεσμικό πλαίσιο του Ν. 4823/2021 (Α΄136) και την εκδοθείσα υπουργική απόφαση υπ’ αριθμόν 160159/ΓΔ4/2022 (ΦΕΚ Β΄6712) για το πολλαπλό βιβλίο η συμμετοχή σε επιτροπές αξιολόγησης συμβούλων του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής.
Ωστόσο, το Διοικητικό Συμβούλιο του Ι.Ε.Π, με την υπ’ αριθμόν 60/28.09.2023 απόφασή του και στο πλαίσιο της ίσης μεταχείρισης σε σχέση με τους λοιπούς συμμετέχοντες, εξαίρεσε το προσωπικό του Ι.Ε.Π. την συμμετοχή ή στην με οποιονδήποτε τρόπο εμπλοκή τους στις διαδικασίες ελέγχου των αιτήσεων των ενδιαφερομένων. Επίσης, εξαίρεσε την πρόσβαση του προσωπικού από οποιαδήποτε πληροφορία ή άλλη διαδικασία και ενέργεια διενεργηθεί εκ μέρους του Ι.Ε.Π.
Επιλογή βιβλίων από τους εκπαιδευτικούς: Όπως προβλέπει το άρθρο 85 παρ.2 του Ν. 4823/2021 (Α΄136), η επιλογή των διδακτικών βιβλίων που χρησιμοποιούνται από την κάθε σχολική μονάδα πραγματοποιείται από τους εκπαιδευτικούς που διδάσκουν τα αντίστοιχα μαθήματα στην σχολική μονάδα. Δηλαδή, από όλους τους μαθηματικούς, από όλους τους φιλολόγους της σχολικής μονάδας.
Στην περίπτωση που υπάρχει αδυναμία επιλογής από τους εκπαιδευτικούς που διδάσκουν το αντίστοιχο μάθημα, η επιλογή, γίνεται από τον Σύλλογο Διδασκόντων.
Σε περίπτωση αδυναμίας λήψης απόφασης ή καμίας επιλογής, η επιλογή γίνεται από τον Διευθυντή ή τον Προϊστάμενο της σχολικής μονάδας.
Η επιλογή του βιβλίου γίνεται μεταξύ των εγκεκριμένων διδακτικών βιβλίων που εντάσσονται στο Μητρώο Διδακτικών Βιβλίων.
Ο εκπαιδευτικός επίσης μπορεί κατά τη διάρκεια της διδασκαλίας, να χρησιμοποιήσει από το ψηφιακό αποθετήριο και άλλα βιβλία για το αντίστοιχο μάθημα και άλλα ψηφιακά αντικείμενα τα οποία είναι αναρτημένα και διαθέσιμα στην Ψηφιακή Βιβλιοθήκη Διδακτικών Βιβλίων.
Ο εκπαιδευτικός, καλείται να επιλέξει το βιβλίο που θα δοθεί στους μαθητές ως μια πρόσθετη πηγή μελέτης, από το σύνολο των υλικών που θα έχουν διαθέσιμα οι μαθητές τα επόμενα χρόνια στο σχολείο.
Δεν καλείται απλώς να διδάξει το βιβλίο, αλλά να αξιοποιήσει το περιεχόμενο των νέων προγραμμάτων σπουδών των μαθημάτων της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης και να διευκολύνει τους μαθητές να επιτύχουν τα προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα.
Τράπεζα Θεμάτων: Η Τράπεζα Θεμάτων μέχρι και τώρα επικαιροποιείτο κάθε έτος, με την πρόσθεση ή την αφαίρεση θεμάτων. Τώρα, με τα νέα προγράμματα σπουδών και το πολλαπλό βιβλίο, το προσεχές διάστημα, με ένα νέο έργο ΕΣΠΑ, που έχει αναλάβει το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής, προχωρά τόσο η ανανέωση το περιεχομένου της Τράπεζας Θεμάτων όσο και η αντιστοίχιση των θεμάτων με τα νέα Προγράμματα Σπουδών.
Πηγή [esos.gr]